Federatieve jeugddag 2015

Woensdag, 24 juni 2015

Zaterdag 20 juni jl. was het zover : de jeugddag vissen in Nijmegen.

Eerder dit jaar werden wij benaderd door de federatie midden Nederland om als vereniging deel te nemen aan deze dag. Nu wil het feit dat ik begin dit jaar in het bestuur getreden ben, met name om voor de jeugd wat te gaan doen. Ik ben verder geheel onbekend met het bestuursleven in een vereniging dus alles is nieuw voor mij. Maar deze dag was natuurlijk voor onze vereniging een mooie aangelegenheid om hier ervaringen mee op te doen. Dus na een aantal vergaderingen met de federatie en een groeiend aantal vrijwilligers zowel uit onze vereniging als ook HSV de Sportvisser en HSV De Put kreeg alles steeds meer vorm.
De plek waar het evenement gehouden zou worden , het water aan het sportpark Vossendijk was uitermate geschikt hiervoor, ook in combinatie met de sociëteit “ Voor Anker ” zorgde voor een ideale uitgangspositie.
Tijdens de laatste vergadering heb ik aangegeven dat het wel iets voor onze vereniging zou zijn om het onderdeel “ vissen met de vaste stok ” te begeleiden , ook omdat wij vanuit onze vereniging op ons viswater op deze manier vissen.
Na nog wat voorbereidingen zoals het ophalen van 25 kg bestanddelen voor het maken van een lokvoer en haakaas , gesponserd door Hertog Hengelsport, bij deze nogmaals bedankt , kon het eigenlijk wel beginnen. Dus ‘s morgens vroeg alles opgebouwd hebbende, kwam de eerste groep jeugd bij ons aan. Het onderdeel vaste stok bestond uit een stukje theorie en natuurlijk het vissen zelf. Zo was er aandacht voor de hakensteker, hoe deze te gebruiken en kleine dingen zoals het nat maken van je handen voor het vast pakken van de vis. Het vissen zelf was natuurlijk geweldig voor ze mede omdat er toch wel aardig wat voorntjes werden gevangen.
Wat ik zelf een hoogtepunt van de dag vond was een manneke van ik denk een jaar of 6 die een aanbeet kreeg ( ik vermoed een karper ), waardoor hij met wijd opengesperde ogen en beide handen aan een krom getrokken hengel de schrik van zijn leven bekwam. Na een snerpende tets van het tuigje en een kolkende water massa voor zijn voeten vond hij het toch verstandiger om de hengel aan zijn vader te geven die alles met volgens mij ,met even veel ongeloof gade geslagen had.
Wat ik wel opgestoken heb van die dag is dat de jeugd wel liever bezig is met vissen dan een stukje theorie, neemt niet weg dat het wel belangrijk is.
Wat ik verder ook zeker het vernoemen waard vind is de inzet en het enthousiasme van de mensen van de sociëteit “ Voor anker “ er staan daar ineens 70 hongerige kinderen en ouders en vrijwilligers voor het loket die allemaal van friet , kroketten en frikadellen voorzien moesten worden. Maar ik kreeg de indruk dat ze het ook wel erg leuk vonden om dit in goede bannen te leiden en dat is zeker gelukt.
Verder wil ik de vele vrijwilligers bedanken voor hun inzet, de Federatie Midden Nederland voor het organiseren van deze dag en als laatste de kinderen die uiteraard deze dag mogelijk gemaakt hebben en ik hoop dat ze veel plezier hebben gehad en er ook nog iets van opgestoken hebben, maar daar ben ik van overtuigd.

Met vriendelijke groet,
Xander Hoogboom