Voedertips voor watervogels

Vrijdag, 9 februari 2018

Stop met voeren van hele broden Eenden voeren is leuk en dat moet zeker zo blijven. Maar het is niet de bedoeling om ze hele broden te voeren en dat gebeurd te veel. Wij willen uw aandacht vragen voor de negatieve gevolgen van overmatig voeren van watervogels

Te veel brood is slecht
Hoewel watervogels zoals eenden, zwanen en ganzen het in de winter niet altijd makkelijk hebben, is het niet nodig ze bij te voeren. Ze eten in deze tijd van het jaar voornamelijk gras of waterplanten en daar is meestal makkelijk aan te komen. Als u toch wilt bijvoeren doe dat dan niet met brood. Dit is te zout en is in grote hoeveelheden slecht voor de vogels. Daarbij zorgt teveel aan brood voor een verrijking van het water en dat leidt tot een slecht waterkwaliteit. Bij teveel brood wordt het water namelijk vuil en troebel en kan er algengroei ontstaan. Zo kan het gebeuren dat een sloot of vijver na een tijdje verandert in een groene waterplas vol algen waar weinig soorten waterplanten of vissen kunnen leven. Daarnaast kan brood dat in het water blijft liggen ongedierte zoals ratten aantrekken.

Help mee!
Wij vragen u daarom om mee te helpen de sloot en vijver leefbaar te houden. U helpt ons al door het voeren van de eenden te beperken tot één sneetje brood. Gooi de rest van uw oude brood in uw groene minicontainer. Van het gft-afval wordt namelijk compost gemaakt. Op deze manier wordt het weer gebruikt voor de bemesting van planten en bomen. Ook kunt u overtollig brood  deponeren in een broodbox bij kinderboederij
T Boerke de geitjes zullen u dankbaar zijn. En ziet u tijdens het vissen dat een buurtbewoner toch hele broden in de sloot gooit, spreek hem of haar daarover aan. Zo zorgen we samen voor een schone en leefbare buurtvijver.

Wat kunt u nog meer doen?
Wilt u weten wat u nog meer voor de vogels kunt doen? Kijk dan voor handige tips op
Dierenbescherming of Vogelbescherming. U vindt er onder meer een online vogelcursus en tips hoe u een tuin of balkon vol vogels kunt krijgen.