Jeugd viscurcus online

VISSEN MIJN SPORT

Deze cursus wordt u aangeboden door Sportvisserij Nederland, voorheen de NVVS

Complete jeugdcursus: Vissen met de werphengel en Vaste hengel.

De boeiende wereld van de werphengel

Het vissen met de vaste hengel houdt niet op bij een insteek- of oversteekhengel van vijf meter, een eenvoudig tuigje met een klein haakje, een doosje maden, wat sneetjes wit- of bruin brood en een paar handen lokvoer. Voor wie met de vaste hengel verder wil zijn er bijvoorbeeld hengels tot wel zestien meter, al zijn die voor negen van de tien hengelaars haast onbetaalbaar en eigenlijk alleen gemaakt voor de wedstrijdvisserij. Desondanks blijft de basistechniek voor die vaste hengel steeds dezelfde en moet ook dat hele lichte wedstrijdtuigje met dat piepkleine haakje gewoon worden uitgelood en dient er aan de waterkant ook te worden gepeild.

Inmiddels heb je ook gemerkt dat er naast die vaste hengel heel andere manieren bestaan om vis te vangen.
Leuke en spannende methoden die soms zelfs nodig zijn. De vaste hengel kent namelijk z'n beperkingen, zelfs al heb je net als die wedstrijdvissers zo'n superlange hengel. Een afstand van zestien meter kan wel eens te kort zijn om de brasems en voorns te kunnen bereiken. Die azen op een gegeven moment bijvoorbeeld alleen in het midden van een breed kanaal, of kunnen uitsluitend bij een rietkraag aan de overkant van de sloot worden gevangen. Om dan op zo'n stek te kunnen vissen is er dikwijls maar één oplossing: dat is de werphengel. Hetzelfde geldt voor vissen die simpelweg te groot en te sterk zijn voor de vaste hengel. Denk maar eens aan de snoek en de karper. Die kan je uitsluitend met een werphengel bevissen. Een hele nieuwe boeiende wereld om te ontdekken.

Met een werphengel kom je overal.
Nou ja, overal is misschien een tikje overdreven, want er zijn natuurlijk plaatsen die je niet kunt bereiken, ook al kan je goed en ver werpen. De afstand kan gewoon te groot zijn of het aas is niet geschikt om zo'n eind te werpen. Een paar maden achter een werplood van vijftien gram krijg je heel wat gemakkelijker een eind weg dan een zachtgekookt stukje aardappel. Dergelijk zacht aas vliegt zo van de haak.
In deze vervolg cursus gaan wij wat dieper in op het vissen met de werphengel en wat daar allemaal bij komt kijken. Wat is een werphengel? Wat is werpen? Welke soorten werphengels zijn er? Voor welke vissoorten zijn ze geschikt, hoe en waar vang je die en welke aassoorten kan je allemaal aan zo'n werphengel hangen? Deze vragen komen allemaal aan de orde op de volgende bladzijden van dit cursusboek.

Nieuwsgierig geworden?

Hier vind je, in pdf formaat, de komplete jeugdviscursus

VISSEN MET DE WERPHENGEL en de Cursus vissen met de VASTE HENGEL