HSV Neerbosch-Oost doet goede zaken voor de jeugd!

Vrijdag, 29 juni 2018

Onze hengelsportvereniging timmert goed aan de weg om weer jeugd naar de waterkant te krijgen.

(Bas Boersma)
Zoals we allemaal weten is het belangrijk om de jeugd te stimuleren, want zij zijn de volgende generatie die onze mooie sport in ere moeten gaan houden. Hsv Neerbosch-Oost organiseert al langer leuke dingen voor de jeugd, maar dit jaar was de start van de eerste echte jeugdcompetitie.

Onder leiding van Xander Hoogboom, zelf geen onverdienstelijke visser, al jaren een drijvende kracht als het op jeugd aankomt werd deze competitie opgezet. Niet alleen voor Hsv Neerbosch-Oost, maar ook al jaren actief bij SJANO, Stichting Jeugd Activiteiten Neerbosch Oost, doet Xander veel voor de jeugd. Xander deed dit natuurlijk niet alleen. Met Hsv Neerbosch-Oost achter zich en een groot aantal vrijwilligers van Hsv Neerbosch-Oost werd deze competitie een groot succes. Er werd gezorgd voor voer en aas, en voor de deelnemers die geen eigen visspullen hadden waren er ook hengels, schepnetten, leefnetten, steunen, stoelen, tuigjes, enzovoorts. Ook aan drinken tijdens de wedstrijd werd gedacht.

De competitie zou oorspronkelijk kleinschalig worden opgezet, omdat niet echt ingeschat kon worden wat de animo zou zijn. Op 3 woensdagen, 13 juni, 20 juni en 27 juni na het avondeten 2 uurtjes vissen bleek een schot in de roos. Er was plaats voor 7 jeugdvissers in de vijver van Neerbosch-Oost. Al snel bleek dat er veel meer jeugd zich opgaf dan werd gedacht, maar het was niet mogelijk om op zo’n korte termijn nog te regelen dat er veel meer kinderen konden meedoen. Uiteindelijk zijn er 9 kids mee gaan vissen met de wedstrijden. Voor elke deelnemer was er een vrijwilliger die hem of haar kon helpen met opbouwen, uitpeilen, voeren enzovoorts. Wat een luxe is dat! Grote kans dat dit volgend jaar een serieuze jeugdcompetitie gaat worden. Gebleken is wel dat de jeugd staat te popelen

Voor de vissende jeugd was het zaak om in 3 wedstrijden zoveel mogelijk gewicht in het net te krijgen. Degene die in 3 wedstrijden het meeste gewicht had gevangen zou winnaar worden. Het weer was alle dagen meer dan geweldig. Ook dat heeft natuurlijk bijgedragen aan het plezier wat van de jeugd afstraalde. Maar ook een dikke pluim voor alle ouders, opa’s en oma’s, vrienden en bekenden die de vissers kwamen supporten! Bij elke gevangen vis was er applaus te horen wat de kids erg konden waarderen aan hun gezichten te zien.
Natuurlijk wilde iedereen graag vis vangen, maar het ging voornamelijk om het deelnemen en het ontdekken van het vissen met leeftijdsgenoten. Plezier stond bovenaan de lijst met doelstellingen. Er waren beginnende vissers, maar ook wat meer ervaren vissers. Leeftijden varieerden tussen de 10 en de 15 jaar. In NBO kun je werkelijk van alles verwachten aan je hengel. Van voorntjes, tot brasems en ook karper. Er werd gevist met een vaste stok van maximaal 9,5 meter. Op 1 visser na wist iedereen vis te vangen. De één wat meer dan de ander, maar het was mooi om te zien dat deze jeugdige vissers blij waren voor elkaar als iemand een vis ving.

Na 3 woensdagen was het een mooie competitie geworden en werd er bekend gemaakt wie op welke plaats was geëindigd. Heerlijk om die koppies bij de prijzentafel dan toch vol spanning te zien. Natuurlijk was er voor elke deelnemer een beker, maar Jamie Derksen ging er met de grootste beker vandoor. Een zeer trotse Lieke Boersma, als het enige meisje, werd tweede en Manne Wildeboer eindigde op de derde plaats. Helaas wist Jayden Schukelaar als enige deelnemer niets te vangen, maar ik hoorde dat hij het zo leuk had gevonden dat hij een volgende keer zeker weer mee zou doen!

De einduitslag: