Jeugdcompetitie 2019 HSV Neerbosch-Oost

Dinsdag, 25 juni 2019

Net zoals vorig jaar werd door de Nijmeegse Hengelsportvereniging Neerbosch-oost ook dit jaar weer een jeugdcompetitie georganiseerd.

. Vorig jaar was de eerste keer en dat werd zo goed ontvangen door de kinderen en hun aanhang dat er dit jaar dus weer een jeugdcompetitie is georganiseerd. Vooropgesteld was dit niet mogelijk geweest zonder de hulp van de vrijwilligers die klaar stonden om de jeugd te helpen waar nodig.
Ook deze competitie bestond uit 3 wedstrijden. Op de woensdagavonden van 5 juni en 12 juni werd er gevist in het wedstrijdwater van HSV Neerbosch-Oost en als afsluiter werd er gekozen om op zaterdag 22 juni met de jeugd naar Aquavita visvijvers in Driel te gaan.

Onder de vissertjes een aantal nieuwe gezichten, maar het grootste gedeelte hetzelfde als vorig jaar. Dan doe je als vereniging toch iets goeds als ze graag terugkomen. Ook dit jaar was het weer perfect geregeld door Xander Hoogboom. De ene visser is de andere niet en zo werd er op maat nagedacht over wat er nodig was. Sommige kinderen hadden wat minder ervaring dan anderen of hadden zelf niet alle benodigde materialen. Overal was voor gezorgd, van begeleiding voor ieder kind tot hengels, tuigjes, schep- en leefnetten en natuurlijk een hapje en een drankje.

Het zou in de competitie om punten en gewicht gaan. Degene met het hoogste gewicht krijgt 1 punt, het één na hoogste gewicht 2 punten, enzovoorts. Na 3 wedstrijden wint degene met de minste punten en bij een gelijk aantal punten is het gewicht doorslaggevend. Dat dit nog heel spannend zou worden werd duidelijk in de laatste wedstrijd. Na de eerste twee wedstrijden was er redelijk gevangen, maar stond het enige meisje uit de competitie, Lieke Boersma, op slechts 3 punten en Jamie Derksen op 6. Laat deze 2 kids nou net ook degene zijn die vorig jaar ook al voor spanning zorgden.

De laatste wedstrijd, 22 juni, op Aquavita was een geweldige dag. Dicky van Zanten, eigenaar van Aquavita, was zeer enthousiast om dit clubje op één van zijn vijvers te laten vissen. Doordat de 2 grote vijvers al verhuurd waren bleef voor de jeugd de “Lagoon” over om te vissen. Een mooie ronde vijver met een eiland in het midden op een meter of 10. Net zoals de twee avondwedstrijden was het weer meer dan goed te noemen. Zon, warmte en droog, de ideale ingrediënten om een clubje jeugd een heerlijke visdag te laten beleven.
Er werd redelijk vis gevangen, maar toch bleek de vis op sommige plaatsen zich prettiger te voelen dan op andere plaatsen. Zo wist Damien Sem de Aquavita wedstrijd te winnen met 9,3 kilo en zo een hoop goed te maken aangezien hij de eerste wedstrijd geen vis had kunnen vangen. En vlak bij hem zat Leroy Kroon die in de tweede wedstrijd geen vis had gevangen, maar nu keurig tweede werd met 9,2 kilo, 100 gram minder dan de nummer 1

Voor Lieke Boersma zat het niet heel erg mee. Ze stond er goed voor met maar 3 punten, maar kreeg de vis niet aan de praat op stek nummer 6. Lieke moest het uiteindelijk doen met een zesde plaats in de laatste wedstrijd met 3,6 kilo. Naast haar op 7 zat Jamie Derksen en die kreeg de vis er wel redelijk op. Jamie werd met 8,3 kilo keurig derde op Aquavita.

Tijdens het wegen werd er druk meegekeken door de jeugd. Iedereen was nieuwsgierig naar wat er gevangen was. En het blijft natuurlijk ook een mooi gezicht om de vis uit de leefnetten in een weegtas te zien glijden om vervolgens aan een weegschaal gehangen te worden. Dicky van Zanten verzorgde de weging en moest menig maal zich een weg zien te banen door de enthousiaste en nieuwsgierige jeugd. Maar ook de aanwezige ouders, opa’s en oma’s of andere naasten waren vandaag weer aanwezig om de kids te steunen, te coachen of te helpen sjouwen met de spullen en ook zij vonden het wegen maar wat leuk om te zien.

Na het wegen kwam iedereen bij elkaar voor de prijsuitreiking. Natuurlijk was er voor ieder deelnemer een beker en een prijs. Naast de reguliere prijzen was de firma Arca bijzonder vrijgevig om voor iedere deelnemer een mooi leefnet ter beschikking te stellen. Toch mooi om te zien dat als het om de jeugd gaat er een hoop deuren open gaan. En niet voor niets natuurlijk, want zij zijn wel de toekomst van deze geweldige sport!
De bekendmaking van de eindstand bleek nog spannender geworden dan verwacht. Er waren 3 vissers met 9 punten en dus moest het gewicht de doorslag gaan geven. Snel gerekend zou het wederom tussen Lieke en Jamie gaan waarbij Jamie ook dit jaar weer met de hoogste eer wist te strijken door met een totaalgewicht van 14 kilo en 940 gram Lieke 400 gram wist voor te blijven. Lieke werd dus tweede met een totaalgewicht van 14 kilo en 540 gram en een verdiende derde plaats voor Damiën Sem die in totaal 13 kilo en 800 gram wist te vangen.

Tot volgend jaar!

Klik op het plaatje van de winnaars voor nog meer foto´s in ons fotoalbum.