Voorstellen nieuwe voorzitter:

Donderdag, 11 februari 2021

Hallo vissers! Mijn naam is Bas Boersma en ik ben de nieuwe voorzitter van deze mooie hengelsportvereniging.

Al zolang als ik mij kan herinneren heb ik een vishengel in mijn handen gehad en zoals bij veel vissers werd dit met de paplepel ingegoten. Al vrij jong begon ik ooit met het vissen van wedstrijdjes in de vijver aan de Notenhout, toen nog als lid van een vereniging genaamd V.I.O.G. (vissen is ons genoegen). Op latere leeftijd werd het wedstrijdvissen steeds interessanter en was het vissen meer dan een hobby geworden. Naast het vissen van grote en internationale wedstrijden kwam ik in aanraking met deze geweldige club die mij weer terugbracht bij de basis van waar het ooit begonnen was. Ik zag weer de onbevangenheid en gezelligheid van een clubje vissers uit de eigen omgeving. Gezonde wedstrijd druk en vooral vriendschap en gezelligheid. Een vereniging waar niet alleen plaats was voor het wedstrijdclubje, maar waar ook enthousiaste vrijwilligers rondliepen en waar veel georganiseerd werd voor bijvoorbeeld de jeugd.

Na een aantal jaren binnen de vereniging kwam er een opening als voorzitter vrij. Hier heb ik enthousiast op gereageerd natuurlijk, want het is een eer om voor deze vereniging het aanspreekpunt te mogen zijn. En natuurlijk geeft het mij nu ook de kans om niet alleen vanaf de zijlijn mee te kijken, maar ook echt het verschil te maken voor onze leden. Ik neem hierin het ‘stokje’ over van oud voorzitter Richard de Schepper die heel veel voor de vereniging heeft betekent. Ik ga mijn best doen om dit zo goed mogelijk op te pakken en door te gaan met de ontwikkelingen die niet alleen onze leden maar ook de hengelsport in het algemeen dienen.

Dus ben je nog op zoek naar een actieve vereniging met het hart op de goede plaats voor alle doelgroepen binnen de hengelsport, dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Tot ziens aan de waterkant!

Ontwikkelingen op gebied van de Nijmeegse wateren:

In navolging van de vorige voorzitter ben ik gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om de vijver in Neerbosch-oost nog mooier te maken voor de hengelsport. Hierbij wilde ik ook weten wat de (on)mogelijkheden waren om het water verder te optimaliseren voor algemeen gebruik. De vijver heeft een mooie visstand en er wordt veel gevist, maar er zijn ook wat puntjes die verbetert zouden kunnen worden. Want we willen natuurlijk nog zo lang mogelijk kunnen genieten van dit mooie stukje water in de wijk.

Ik heb daarom contact gezocht met de gemeente Nijmegen en Federatie Midden Nederland als onderdeel van Sportvisserij Nederland. Inmiddels bleken de federatie en de gemeente al met elkaar in gesprek te zijn over hoe er volgens verschillende partijen omgegaan moest worden met de Nijmeegse wateren. Vooral de wateren die geschikt zijn of kunnen worden voor het vissen. De federatie heeft voorgesteld aan de gemeente om te gaan werken met beheerplannen en die mogelijkheid wordt nu onderzocht.

Deze plannen staan echter nog wel in de kinderschoenen en er staat nog helemaal niets vast, maar het ziet er wel veelbelovend uit. Tot nu toe zijn alle partijen erg enthousiast over de eerste ideeën en de mogelijkheden die het biedt.

Het betekent eigenlijk een samenwerkingsverband, waarbij er niet voor elke aanpassing of verandering een nieuw plan moet komen, maar een uitgebreid overzicht wat er in de komende jaren gedaan zou kunnen en moeten worden. Naast de gemeente en de federatie werken hier ook Nijmeegse hengelsportverenigingen aan mee en ook wij als HSV Neerbosch-oost. Helaas door de maatregelen rondom Covid-19 is het even niet mogelijk om bij elkaar te zitten en verder te praten hierover, maar wanneer dit weer kan zullen er naar verwachting vrij snel concrete plannen uit gaan komen. Als deze beheerplannen eenmaal op tafel liggen dan zullen er in de daaropvolgende jaren de nodige aanpassingen en verbeteringen aan de Nijmeegse wateren worden gerealiseerd.

Zodra hier meer over bekend is of wanneer er inhoudelijk meer te vertellen is over de plannen dan kom ik er hier op terug.

Bas Boersma
Voorzitter