Nijmeegse watergangen

Vrijdag, 6 mei 2022

Nijmeegse watergangen gaan de komende jaren gebaggerd worden.

Richting het eind van het jaar zal Waterschap Rivierenland beginnen met baggeren in de Nijmeegse watergangen. Niet alle vijvers en sloten zullen gebaggerd gaan worden, alleen die watergangen die na onderzoek teveel slib op de bodem hebben liggen. Door wateren uit te baggeren zorgt Waterschap Rivierenland voor een betere doorstroming van het water en kan bij overtollige regen of hoogwater het water via het Maas- en Waalkanaal door de Nijmeegse watergangen worden afgevoerd. De eerste baggerwerkzaamheden zullen plaats gaan vinden ten westen van het Maas- en Waalkanaal dus de watergangen in Dukenburg, Lindenholt, Staddijk en een stukje Bijsterhuizen. Zodra daar een planning van bekend is zal deze door ons gepubliceerd worden zodat je weet wanneer je op bepaalde wateren beter niet kan gaan vissen.

Het water in Neerbosch-Oost waar wij onze wedstrijden vissen en waar veel recreatievisserij plaatsvindt is voor de baggerwerkzaamheden gepland tussen september 2025 en maart 2026. Dat duurt nog een behoorlijke tijd en eigenlijk is dat te lang gezien de kwaliteit van het water en de hoeveelheid slib die er ligt. Er wordt op dit moment gekeken of deze werkzaamheden naar voren kunnen worden geschoven, maar realistisch gezien zal dat niet gaan lukken. Als vereniging maken we ons daar zeker hard voor bij het Waterschap en de Gemeente, omdat wij vinden dat ook in de aankomende 3 jaar het visplezier zo groot mogelijk moet blijven!

Als vereniging zitten wij niet stil om deze mooie visrijke vijver op de kaart te blijven zetten bij verschillende instanties. Zo zullen er volgende week al afspraken gemaakt gaan worden over de overmatige hoeveelheden vuil, de hondenpoep en het algehele onderhoud rondom de vijver. Natuurlijk blijft het ook een verantwoordelijkheid voor éénieder om zijn eigen vuil op te ruimen of een ander aan te spreken op wangedrag! Maar een beetje hulp van de gemeente is meer dan welkom hierbij.

Er is mooi weer in aantocht, dus veel visplezier!

Bas Boersma
Voorzitter HSV Neerbosch-oost