Lage vaart 2011

Zondag, 21 augustus 2011

De Lage vaart, viswater tussen Almere en Lelystad De lage vaart loopt van Almere naar Lelystad. Hier worden regelmatig wedstrijden gehouden voor zowel vissers met de vaste stok als voor karpervisser. Zo werd het WK zoetwatervissen in 2009 hier gehouden. Dat de Lage vaart zo populair is voor wedstrijd vissers mag een teken zijn voor de uitstekende bestand aan witvis en karper.

Viswater en visstekken
Het water is tussen de 50 en 35 meter breed. De diepte op de vaart is gemiddeld 3 meter. De ondiepe oever loopt doorgaans vrij snel af naar een meter of twee waar na een talud volgt en het water een diepte bereikt met een diepte omstreeks een drie meter.

De oevers zijn veelal beschoeid en groeit er riet langs. Steeds meer worden de oevers hier natuurvriendelijk gemaakt wat het natuurlijke karakter ten goede komt.

Visbestand en vangsten.
In het water kan je dan ook zware brasem verwachten maar ook graskarper en schubkarper worden hier gevangen. Zo is hier een graskarper geregistreerd van 99cm en 13.5 kilo. Schubkarpers van 18 pond zijn niet eens zeldzaam en ze worden er ook zwaarder gevangen. Naast karper en brasem vind je in de lage vaart vooral winde blankvoorn, kolblei, pos en baars.

Bereikbaarheid
Het water is overal heel goed te bereiken en waar je de auto gewoon achter je kunt parkeren.

Er zijn aan de lage vaart verschillende trailerhellingen te vinden en als boot bezitter kan je op de lage vaart nog meer mooie stekken vinden die zeker het uitvissen waard zijn en waar je net dat stukje voordeel hebt van uit een boot.